Kreativ ordføring

Nogle gange er der så mange betydninger, følelser eller oplevelser proppet ned i et ord, at man bliver nødt til at omgå det for at kunne lide sætningen, ordet står i. I sådanne tilfælde er der brug for kreativ ordføring.

Og hvornår er det så?

Jo, måske synes man, at ordet ”vielse” lyder mere af hvid kjole, amen i kirken og klistermærkehjerter i panden, end man kan relatere til. I så fald kan man vælge at kalde det ”testamenteudvidelse” eller ”ekstra forsikring ved dødsfald”.

Det kan også være, at man som forælder har det lidt stramt med ordet ”skældud”. Der er der i stedet mange, der går over til ”irettesættelse” eller ”tale alvorligt”. Jeg kan, som forælder, afsløre, at det for mit vedkommende er to sider af den gamle sag. Og børnene oplever det på samme måde.

Og så er der Landbrug & Fødevarer, der gik ud med en decideret rebranding af ordet ’svin’, der blev til det mere hyggelige ’gris’. Delvist til min ærgrelse, da jeg synes, der er meget mere power i svin. Som tidligere studentermedarbejder i førnævnte organisation, havde jeg stor glæde ved at læse om eksempelvis ”Landsforeningen for Svin”. Primært ved tanken om at indsætte ordet ”dumme” foran svin. Men sådan er der jo så meget. Hellere spise en kælegris end et dumt svin.

I mit arbejde støder oftest på behov for kreativ ordføring i forbindelse med oversættelser. Her kan de danske oversættelser fra f.eks. engelsk let komme til at lyde enten meget højtidelige eller alt for banale. Så kan det være godt med lidt kreativitet, omvendte ordstillinger mv.

Personligt bruger jeg mest kreativ ordføring i hverdagssnak. Min sproglige hjerne er stillet ind på ord – at bytte dem ud med andre, at ændre betydning ved at indsætte små detaljer eller at gøre tillægsord til navneord osv. Og det var præcis i sådan en situation, at jeg faldt over ”kreativ ordføring”. Jeg overvejer at gøre noget mere ud af det. Måske at tilbyde lejlighedssange, positive Facebookopslag og kreativ ordføring. Pragtfuldt varieret udvalg, ikke?

Jeg har indtil videre kun googlet mig frem til en enkelt, Heidi Vesterberg, der har brugt samme vending, og jeg kan ikke umiddelbart finde den på hendes website til underbyggelse. Men hun ser ellers skarp ud, så jeg kan kun anbefale at gå på opdagelse og se, om hun har samme oplevelse af kreativ ordføring som mig.

Har du brug for kreativ ordføring? Så ringer du bare: 20664427.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *